donderdag 3 juli 2014

# 31 Mash-ups

# 31 Mash-ups

Hierbij de link die verwijst naar mijn verslag over de voors en tegens van nieuwe media. De opdracht was om op Storify een verhaal te vertellen met gebruik maken van API's (Application programming interface); links naar andere media om zo uit diverse bronnen gegevens over het thema bij elkaar te verzamelen tot een geheel. 

Op zich een leuke opdracht, maar ik stuitte op de beperking van de ruimte waarin men een verslag kan doen. Heb je werkelijk maar een aantal regels ter beschikking om je verhaal te doen?
Eerst dacht ik dat mijn gebruikte links mogelijk te veel geheugenruimte in namen ten koste van de regelruimte, maar na het verwijderen van de links bleef de regelruimte beperkt. Het kon ook zijn dat ik de ruimte gebruikte waar slechts het onderschrift van de titel zou moeten komen. Maar waar dan de volledige tekst geplaatst zou moeten worden bleek niet te vinden. Ik zal dit nog eens moeten navragen bij andere deelnemers aan 23 dingen. vooralsnog hieronder de link naar mijn verhaal:

https://storify.com/Wybe/we-worden-steeds-slimmer-1

De tekst die ik eraan had willen toevoegen is als volgt:

Be sceptic on your scepticism. Dat is in het kort de boodschap die schrijver en journalist van onder meer The New York Times en Wired ons wil meegeven. Hij onderzocht het fenomeen nieuwe media en nieuwe technologie in het algemeen en stuitte wat dat betreft op boeken met enkel sceptische inhoud.

Dus voegde Thompson daar een boek aan toe; We worden steeds slimmer, waarin de cognitieve en sociale verandering in samenleving wordt beschreven. De essentie van zijn boek is dat er teveel doemdenkerij omtrent nieuwe technologie bestaat en te weinig aandacht voor het plezier en de geneugten van het gebruik ervan. Mensen zijn creatiever, zelfbewuster en uitgesprokener. Een boek die als mooie tegenhanger fungeert van het boek uit 2010 van Nicholas Carr The Shallows waarin beschreven wordt hoe internet ons dommer maakt; we nemen teveel op waardoor we niets meer onthouden.

Als achterloper op het gebied van nieuwe media voelde ik mij gestaafd door dit boek van Carr in de bewering dat het allemaal wel leuk is, maar in essentie niet bijdraagt aan 'innerlijke zelfverrijking'. Nu zal ik nooit een voorloper worden, maar enige nuance is zeker op z'n plaats. Ik zie in mijn directe omgeving mensen dankbaar gebruik maken van de meest uiteenlopende vormen van communicatie, gegevensverzameling en vrijetijdsbesteding door middel van nieuwe media. Ook ik maak dagelijks gebruik van de technologie die tegenwoordig geboden wordt. Iets wat geruisloos je leven beinvloedt, hoofdzakelijk ten goede. Ik denk ook niet dat men 'dommer' van media an sich wordt, maar dat het voor een ieder de uitdaging is om in gedoseerde mate hiervan te genieten. Er zijn steeds meer mensen die zichzelf grenzen opleggen. Facebook wordt minder gebruikt, in het weekend gaat men offline, etc. Men wordt bewust van het feit dat de technologie het dagelijkse leven soms te veel beheerst. 

Er is zelfs een minderheid die helemaal niets van internet moet hebben. En dat zijn niet alleen ouderen. Het blijkt dat in een klas ongeveer 10 procent van de kinderen er geen enkele belangstelling voor heeft. Ze hebben gewoon niet het idee dat ze iets missen. En dat gevoel heb ik eigenlijk ook. Maar door 23 dingen ontdek je wel interessante fenomenen waar ik het nut wel van in kan zien. Er is echter geen dringende behoefte om in alles mee te moeten gaan. Dat hoeft ook niet. Zoals Martin Bril mooi heeft geduid; "Je mist meer dan je meemaakt, en dat is helemaal niet erg".

Bron: interview Clive Thompson, Volkskrant, 30 juni 2014
  

 

1 opmerking:

  1. Ik moest lachten toen ik in de laatste regel de bronvermelding zag staan. Heel goed en dus in ieder geval iets geleerd uit de verdiepdingen. Ik denk dat het weinig zin heeft om je collega's te vragen hoe zij dit hebben gehad, want volgens mij heeft niemand verder deze vraag ook werkelijk gemaakt.
    En ik kan het me zo ook niet meer herinneren, ik denk dat ik minder tekst had dan jij ;-)
    Maar je hebt de Verdiepdingen toch maar mooi afgemaakt voor de vakantie (en ik kan je verklappen, de anderen uit de bezemklas niet), dus van harte gefelicititeerd!. Je krijgt alsnog je certificaat (ik breng 'm straks even).
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen